- Marta Szybiak-Kędzia
Zmiany w prawie pracy – praca zdalna i kontrole trzeźwości
Wczoraj na stronie Sejmu pojawił się projekt zmian w kodeksie pracy dotyczący:
umożliwienia pracodawcom – w uzasadnionych przypadkach – wprowadzenia prewencyjnej kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu, a także
wprowadzenia regulacji dotyczących pracy zdalnej jako rozwiązania stałego.

pochodzi z galerii Media z wix.com
Pierwsza analiza projektu w zakresie pracy zdalnej w punktach:
usunięcie całego rozdziału dotyczącego telepracy (dział II rozdział IIb) i w jego miejsce dodanie rozdziału IIc dotyczącego pracy zdalnej (od str. 8 tego pliku - https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/82F4007644FB0E9FC125885B00522D8C/%24File/2335.pdf)
konieczność uzgadniania z pracodawcą miejsca wykonywania pracy zdalnej – tym, którzy mieli dylemat jak przy pracy zdalnej określać miejsce wykonywania pracy w umowie o pracę, sprawa została ułatwiona,
z wyłącznej inicjatywy pracodawcy tylko w przypadkach wskazanych w przepisach i po oświadczeniu przez pracownika, że ma warunki techniczne i lokalowe,
cofnięcie pracy zdalnej przez pracodawcę z co najmniej 1 dniowym wyprzedzeniem,
w stosunku do niektórych pracowników (kobiet w ciąży, opiekujących się dziećmi do 4 roku życia itp. – tych o których mowa w art. 142 (1) KP) pracodawca co do zasady będzie musiał zgodzić się na pracę zdalną, jeżeli o taką zawnioskują, a odmowa wymaga pisemnego uzasadnienia,
wymagany jest regulamin pracy zdalnej – uzgadniany ze związkami, a u tych pracodawców, u których nie działają z przedstawicielami pracowników, jeżeli ma dotyczyć grupy pracowników a jeżeli indywidualnie to w umowie o pracę lub w poleceniu pracy zdalnej te warunki jej wykonywania będzie trzeba ująć;
jest spisana lista informacji, które powinny się znaleźć w regulaminie, w tym sposób pokrywania kosztów lub ekwiwalentu dla pracowników:
a) zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów,
b) zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu,
c) zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną;
d) zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną;
e) zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
f) zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych;
g) zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.
konieczność dostarczania narzędzi pracownikowi bądź rekompensaty za korzystanie z własnych:
Pracodawca będzie zobowiązany:
a) zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej;
b) zapewnić instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;
c) pokryć inne koszty niż koszty określone w pkt 2 bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w porozumieniu,
d) zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomoc techniczną niezbędne do wykonywania tej pracy
Będzie można uzgodnić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę, spełniających wymagania. W przypadku tym pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą.
Obowiązek pokrycia kosztów, o których mowa w pod lit. b i c albo wypłaty ekwiwalentu, o którym mowa wyżej, będzie mógł być zastąpiony obowiązkiem wypłaty ryczałtu, którego wysokość odpowiada przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z pracą zdalną.
Na potrzeby wykonywania pracy zdalnej pracodawca określa procedury ochrony danych osobowych oraz przeprowadza, w miarę potrzeby, instruktaż i szkolenie w tym zakresie,
Pracodawca będzie miał prawo przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy zdalnej przez pracownika, kontrolę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrolę przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, na zasadach określonych w porozumieniu – trzeba będzie je zatem określić;
szkolenie wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy osoby przyjmowanej do pracy na stanowisko administracyjno-biurowe może być przeprowadzone w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
należy pamiętać o ocenie ryzyka zawodowego dla pracy zdalnej – jest powiedziane co należy między innymi brać pod uwagę - Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik potwierdza w oświadczeniu składanym w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania. Dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy zdalnej jest uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy,
są przepisy dotyczące wypadków przy pracy w ramach pracy zdalnej,
Najpewniej jesienią już możemy spodziewać się wejścia w życie tej regulacji (vacatio legis to 14 dni).
Tu link do przebiegu prac legislacyjnych – obecnie zostały skierowane do I czytania